Laman

Kritik & saran positif silakan di email abd.kholik99@gmail.com / abdul@akplawyer.com / info@akplawyer.com

Senin, 18 November 2013

Memohon Taufiq Untuk Beramal Shaleh

Ketahuilah, bahwa tanda bahagia ialah, manakala اَللّهُ سبحانه وتعالى memberi taufiq kepada hamba-Nya untuk beramal saleh di masa hidup, dan memudahkan baginya jalan menuju ketaatan.

Akan halnya tanda celaka ialah, manakala اَللّهُ سبحانه وتعالى menyulitkan baginya untuk beramal shaleh, dan dibukakan pula jalan untuk melakukan kejahatan.

Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم bersabda, "Bekerjalah (beribadahlah), sesungguhnya setiap orang itu dimudahkan kepada apa yg ditaqdirkan baginya.
Jika ia ditakdirkan menjadi ahli syurga, maka akan dimudahkan baginya amalan ahli syurga. Jika ia ditakdirkan menjadi ahli neraka, maka akan dimudahkan baginya amalan ahli neraka !"

Firman اَللّهُ سبحانه وتعالى, "Dan tidak ada taufiq bagiku melainkan dengan (pertolongan) اَللّهُ" (QS. Hud, 11;88)

"Wahai Yang Maha Penyayang, wahai Yang Maha Pemberi, wahai Yang Menciptakan Langit dan Bumi, wahai Yang Memiliki Keagungan dan Kemuliaan..
Kepada-Mu kami memohon Taufiq agar kami mampu melaksanakan semua perintah-MU, menjauhi semua larangan-MU dan memenuhi hak² dengan cara yg Engkai cintai dan ridhai, Yaa اَللّهُ ... Yaa Rabb....!"

آمِيـنَ يَا رَ بَّ العَـــالَمِيْن

("An-Nashaaih Ad-Diniyah Wal-Washaaya Al-Imaaniyah", Sayyidinal Imam Al-'Allamah, Al-Quthb, Sayyid Abdullah bin Alwy Al-Haddad رضي الله عنـه)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar